In ons Masker LAb gebruiken we het masker om als acteur te leren transformeren in diverse personages. Het maskerspel is in ons LAb in eerste instantie een doel op zich. We maken personages en scenes met de maskers als basis. Maar aangezien maskers fantastische tools zijn voor de acteur om te groeien in expressie en transformatie, is ons LAb ook voor gewone acteurs een welgekomen training. Dit LAb richt zich dus tot de maskerspelers, maar ook tot de gewone acteur. Hoe werkt ons LAb en hoe ziet het traject eruit? Eerst geven we een kleine theoretische toelichting waardoor je de geschiedenis en het doel van het theatermasker leert kennen. Daarna beginnen we aan het boeiende traject dat alle geheimen van maskerspel beetje bij beetje aan u zal ontvouwen
1. Lichaam losmaken en in beweging zetten
2. Spelen met maskers
In deze fase werken we vooral met neutrale maskers, Larve maskers en stock-maskers(Commedia dell' arte)
1. Neutrale masker
2. Larve masker
Na het neutrale masker werken we met het Larve masker dat een vrij grote, blanco en amorfe vorm heeft zonder specifieke karaktertrekken. Het is een uitstekend didactisch hulpmiddel om de deelnemer meer 'out of the box' te laten spelen en te ontsnappen aan een zeker realisme, ver weg van zijn eigen denk- en bewegingspatronen, wat de fantasie aansterkt die nodig is om later karaktermaskers te bespelen. De kunst van transformatie en sublimatie zijn hier zeer belangrijk.
3 Stock-character masker
Daarna gaan we spelen met stock-character maskers uit de Commedia dell' arte. Elk masker refereert naar een specifiek type. Acteurs worden in hun spel bewogen en geleid door het masker. Alleen die bewegingen en houdingen die bij het personage horen mogen gebruikt worden. De acteur moet zich dus volledig overgeven aan het bewegingspatroon dat geschreven is voor het masker en zijn personage. Alleen hiermee kan hij de improvisatie aangaan.
Het is dus een perfect didactisch middel om noodgedwongen de eigen patronen van bewegen en denken te verlaten om zo te transformeren naar een personage binnen een geïmproviseerde situatie.
Deze maskers worden gebruikt om de acteur meer bewustzijn bij te brengen over zijn eigen bewegings- en denkpatronen waardoor hij in de mogelijkheid komt om zijn persoonlijk pallet te verruimen. Dit proces is nodig om echte transformatie tot leven te brengen en waarachtig en creatief theater geboren te laten worden. Dit geldt niet alleen voor de maskerspeler maar voor acteurs in het algemeen.
Scenes maken.
Zelf een masker maken
Jaques Lecoq: "Neutral is holding the centre" - moving with grace, dignity, power, and direction in times of rapid change and crisis."
Werken met mutsen, pruiken, hoeden, petten en schoenen … Ook dit zijn een soort van maskers die je uitdagen om tot een bepaalde transformatie te komen. Voel de impuls die je krijgt van deze ornamenten en leer hem te hanteren. Het zal je 'leiden' naar een totaal andere wereld van denken, handelen en voelen...een wereld vol fantasie die jouw publiek met verwondering zal meevoeren